top of page

Merel & Fien in Zambia

Blog

Zoeken
  • Foto van schrijverFien Burm

Work work work

Mwashibukeni!


Afgelopen week was het werkweek. We hebben dus nog niet zo veel kunnen laten weten aangezien we het druk druk druk hadden met work work work, zoals ons Rihanna dat zo mooi kan zingen. We hebben de hele week materialen, lesvoorbereidingen, spelfiches en zo veel meer uitgewerkt voor het komende trimester. Dit hebben we (soms) samen gedaan met de leerkrachten, toch als ze kwamen opdagen! Maar dat zijn we ondertussen al gewend.


Fien

Ik ging normaal deze week samen met Fester en de twee andere leerkrachten van grade 1 de planning, materialen en lessen… uitwerken. Fester heb ik twee keer gezien tijdens de hele week (maandag en donderdag) en de andere twee leerkrachten waren nergens te bespeuren. Ik ga wel proberen om na de lessen eens met hen samen te zitten om te tonen waar ik met Fester heb aan gewerkt. Maar wat heb ik deze week dan allemaal uitgewerkt?


Taal:

  • Klik-klakboekjes: Het niveau van lezen en schrijven is verschrikkelijk laag in grade 1. De leerlingen kopiëren de hele tijd bij schrijven en zeggen alles na bij lezen. Ze kunnen dus amper uit zichzelf iets schrijven of lezen… Hier wou ik dus echt aan werken en na 2-3 dagen en eindelijk wat hulp van Fester hebben we 20 klik-klakboekjes kunnen maken om te gebruiken tijdens de lessen taal. Hopelijk leren de leerlingen hier eindelijk mee lezen en schrijven. Uiteraard kon een reuze klik-klakboek voor de leerkracht niet ontbreken en ik ben enorm fier op al mijn boekjes.

  • Flitsletters: Elke les taal ga ik vanaf nu starten met flitsletters. Dit telkens ook in een andere volgorde. Zo worden de leerlingen echt verplicht om de letters te lezen en te leren.

Wiskunde:

  • Optelfabriek: Met de optelfabriek gaan we volgende week terug starten met de lessen optellen. In de twee schachten van de fabriek kunnen de leerlingen dopjes steken. Deze komen er samen uit waardoor de fabriek voor ons de optelling maakt. Super toch?

  • Sammy, de aftrekslang: Sammy is een handpop in de vorm van een slang gemaakt uit een brik melk. Hij heeft altijd grote honger en eet alle dopjes op waardoor er een aftrekking gebeurt. Deze ga ik tijdens mijn laatste week gebruiken.

  • Anita, de rups gaat de leerlingen helpen met het maken van nummerpatronen. Deze activiteit ga ik zelf niet meer kunnen uitvoeren, maar ik heb alles uitgeschreven zodat Fester hiermee aan de slag kan.

  • Spelletjes nummerpatronen: om de lessenreeks van nummerpatronen af te sluiten kon een spelcircuit uiteraard niet ontbreken. Ik heb enkele spelletjes uitgewerkt rond nummerpatronen: Anita, de rups is terug van de partij, maar deze keer mist ze enkele nummers dat de leerlingen moten aanvullen. Hetzelfde principe wordt gebruikt in een straat waar huisnummers ontbreken. Ook kunnen de leerlingen zelf een patroon leggen met de huisjes van de straat en verdiepingen van een flatgebouw. Samen met Anita en het flatgebouw kunnen de leerlingen ook met dopjes nummerpatronen leggen.

Normaal wou ik ook graag enkele materialen voor wereldoriëntatie uitwerken, maar doordat het maken van de klik-klakboekjes zo veel tijd in beslag heeft genomen, heb ik mezelf moeten zeggen dat dit echt niet meer haalbaar was…


Merel

Deze week moest ik afscheid genomen van Hariette. Hariette is normaal gezien zaterdag verhuisd naar Kaipiri waar haar man ook woont. Ook heb ik sinds deze week een stagiaire in mijn klasje erbij die telkens super enthousiast was over de materialen die we samen aan het uitwerken waren. Florence haar nanny had het deze week laten afweten, waardoor Florence het ook een beetje liet afweten. Het is hier blijkbaar not done om je kind ergens mee naartoe te brengen. Welke materialen heb ik allemaal uitgewerkt voor het komende trimester? Heel wat! Ik had de meeste materialen voor taal al uitgewerkt voordat we op vakantie zijn vertrokken.


Taal:

  • Deze week heb ik mijn letterboom afgewerkt in mijn klasje. Het zier er fantastisch uit!

  • De letterslang: de kleuters moeten aan de hand van opdrachtkaarten de letterslang zelf maken.

  • Een letterspel met dopjes. De kleuters moeten de dopjes op de juiste plaats draaien op het bord.

  • Wasknijperletters. De kleuters moeten de wasknijpers met de juiste letters op de juiste plaats hangen op de bijhorende opdrachtkaarten.

  • Letterhuisjes: De kleuters moeten de letters sorteren en in het juiste huisje steken.

  • Bowlingspel met de letters: De kleuters moeten vertellen welke letterflessen ze omgegooid hebben.

  • Woordkaarten waarbij de kleuters een bepaalde letter moeten herkennen.

  • Memory met de letters.

  • Kaarten om de letters te schrijven op de zandtafel, met whiteboardstiften en maken met stenen.

Wiskunde:

Verschillende soorten lijnen:

  • Haarmannetjes met de verschillende soorten lijnen (recht, golf en hoek)

  • Sorteerspel met de haarmannetjes.

  • Memory met de verschillende soorten lijnen.

  • Kaarten om de lijnen te schrijven op de zandtafel, te maken met de stenen, te schrijven met de whiteboardstiften en te maken met touwen.

Verschillende soorten figuren:

  • Puzzel van de verschillende figuren.

  • Schrijfkaarten van de verschillende figuren.

  • Huisjes dat ze moeten namaken met de verschillende figuren.

  • Schrijfkaarten voor het zand, de touwen en de stenen van de verschillende figuren.

  • Vingerpopjes van de verschillende figuren.

  • Memoryspel met de verschillende figuren.

  • Figurenmonsters om de verschillende figuren te sorteren.

  • Spel met dopjes rond lengte en dikte. De kleuters moeten het juiste dopje op het juiste deksel plaatsen.

  • Figuren om van groot naar klein of van klein naar groot leggen.

  • Materialen zoals dozen en rolletjes enz. aan de hand van een opdrachtkaart in de juiste volgorde leggen.

Expressive arts:

  • Bewegingsdobbelsteen met kleuren en cijfers met bewegingskaartjes waar opdrachten op staan dat de kleuters moeten doen.

  • Balletjes gemaakt uit plastic zakjes.

  • Touw gemaakt uit plastic zakjes.

  • Balletjes gemaakt van rijst en stof.

  • Staartjes om een tikspel mee te spelen.

  • Bowlingspel

  • Muziekinstrumenten met partiturenkaarten en ritmekaarten.

  • Knipkaarten

Heel veel dus! We kijken er beiden naar uit om morgen eindelijk aan de slag te gaan met onze materialen en terug in de klassen te staan!


Tot de volgende keer!


Groetjes,

Merel & Fien

49 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page