top of page

Merel & Fien in Zambia

Blog

Zoeken
  • Foto van schrijverFien Burm

Van overvolle klassen in grade 1 tot tanden poetsen bij de kleuters

Mwashibukeni!

Onze laatste volledige week school zit er al op! We zijn woensdag ook naar school gegaan, aangezien het vrijdag Africa Freedom Day was. Zo konden we toch nog vier daagjes genieten van onze schatjes van patatjes (we gaan ze nog missen hoor, onze kindjes hier).


Maandag 21 mei

Fien

Maandag zijn we gestart met wetenschappen. Fester begint echt meer en meer mijn papieren te volgen, waar ik echt blij om ben. De les zelf is nog niet volledig wat het zou moeten zijn…. Maar ja, dit is hier nog steeds Afrika en Fester legt eerder de nadruk op taal en wiskunde. Ze was de les wel gestart met het lied 'hoofd, schouders, knie en teen' om de lichaamsdelen te introduceren. Na wetenschappen zijn we gestart met de nieuwe letter η. We hebben eerst de flitsletters bekeken en zijn dan gestart met de nieuwe letter, eerst met klanken dan met woordjes. Fester werkte echt goed mee. Het was echt een geslaagde les. Nadien was het een lesje wiskunde rond optellen. Fester was zoals gewoonlijk weer nergens te bespeuren. Ik ben het lesje gestart maar de leerlingen waren vrij onrustig. Tijdens de individuele oefeningen kwamen sommige leerlingen mijn spuigaten uit en ben ik even hulp gaan vragen aan een andere leerkracht in de buurt. Daarna konden we rustig verder doen. Na het lesje wiskunde vertrok ik samen met mijn treintje leerlingen richting een boom voor een lesje taal buiten. We hebben onder de boom de letters herhaald, de syllables en enkele woordjes. Ook Fester is langs gekomen om te helpen bij het vormen en lezen van de woordjes met onze reuzenklikklakboek. Het was echt leuk om eens les te geven in een andere setting.


Na school ben ik naar de kleermaakster geweest om mijn jumpsuit (dat nu wel past) en naar de vvob om enkele mails te sturen aangezien het internet op Shalom niet zo veel meer voorstelde.


Merel

Maandagmorgen als ik toekwam in de klas en we bijna aan het onthaal waren begonnen, kwam er opeens een nieuwe kleuter bij. Het was met traantjes dat de kleuter werd weggetrokken van mama en papa. Al een geluk was dit snel voorbij! Na het onthaal zijn we gestart met de nieuwe letter u (wordt in het Bemba uitgesproken als oe). Anna de letterpop had een papier opgegeten en toen ze wakker werd spuwde ze dit uit! Dit was nu toch de nieuwe letter u. Samen hebben we enkele leuke taalspelletjes gedaan met Anna de letterpop. Na taal zijn we gestart met het hoekenwerk. De kleuters kennen de werking al zeer goed, wat het zeer gemakkelijk maakt. In het hoekenwerk waren er hoekjes van taal en wiskunde te vinden. Na het hoekenwerk was het break en zijn we samen naar het toilet gegaan (er moesten veel te veel kleuters plassen). Daarna was het tijd voor een koekje en een drankje. Na de break kwamen er nog twee nieuwe kleuters toe. Deze waren duidelijk al schoolrijp aangezien ze super goed meededen met de activiteit. We hebben nog een kort moment luisteren en spreken gehad over de feesten en de verjaardagen.

Ik had weer het fantastische idee om mijn kleuters elk hun eigen kapstok te geven en een heen-en-weerboekje te maken. In de namiddag heb ik dus hieraan gewerkt. Ook heb ik een takenkalender gemaakt voor in de klas aangezien de kleuters altijd vechten wie de kalender enzo mag doen.


Dinsdag 22 mei

Dinsdag hebben we alletwee bezoek gekregen van Peggy en Arnold (medewerkers van de VVOB). Ze waren zeer enthousiast over onze activiteiten.

Fien

Dinsdag was Mutale, de leerkracht van 1C afwezig door een begrafenis. Dus had ik 71 kindjes in mijn klas! Aangezien Fester niet direct in de klas kwam hebben we ‘if you’re happy and you know it’ gezongen. Ik verschoot ervan dat ik de hele klas stil had gekregen hiervoor. Ook een korte activiteit bodypercussie en het lied ‘head, shoulders, knees and toes’. Daarna was het tijd voor taal (Fester was terug) en hebben we de flitsletters gelezen om te eindigen met onze nieuwe letter η. Ook een zoekspel en nadien moesten ze enkele woordjes maken en schrijven in hun boekjes. Wat een gedoe met zoveel kinderen! Er zaten zelfs enkele kinderen op een doek op de grond, omdat er gewoon niet genoeg bankjes waren. Na de break waren de leerlingen van 1C naar huis gestuurd en ging ik verder met mijn klasje met optellen. We hebben ons spelcircuit gehouden en ook de optelfabriek was deze keer van de partij! Na de les wiskunde was ik snel de doos weg gaan zetten en waren blijkbaar de helft van mijn kinderen al naar huis. Degenen dat nog op het schooldomein waren, heb ik samengeroepen en samen hebben we nog een herhalingslesje taal gehad onder de boom 😊 In de namiddag ben ik mijn vals geld gaan afdrukken op de vvob. Fien de geldfabriek is begonnen!


Merel

Dinsdagmorgen heb ik mijn kapstokjes omhoog gehangen voor de kleuters hun boekentasjes (deze lagen altijd enorm in de weg). Na het ochtendonthaal hebben we de schrijfdans gedaan van de zigzaglijn. De kleuters zaten in groepjes van drie of vier rond een groot vel karton. De kleuters hebben de zigzaglijn eerst onder begeleiding getekend en nadien alleen. Van de goede zigzaglijnen maakte ik een mannetje, dat vonden de kleuters echt de max. Daarna was het hoekenwerk (net zoals maandag). Na de break hebben we met de trein weer rondjes gelopen rond het klasgebouw. Bij het binnenkomen van de klas moesten de kleuters hun boekentasje aan hun haakje hangen. Ze hebben elk een symbool gekregen die dag. Aan de tafeltjes mochten de kleuters de giraf op hun heen-en-weerschriftje kleuren. Jaja, wij zijn vanaf nu de giraffenklas. Met degenen dat klaar waren heb ik buiten een spelletje tik tak boem gespeeld. Mijn stagiaire heeft binnen de kleuters verder geholpen met kleuren. Als afsluiter hebben we nog een yogaoefening gedaan. De kleuters vonden dit echt super!


In de namiddag heb ik mij vooral geërgerd aan de wifi dat zelfs op het kantoor van de vvob niet meer wou werken. Ik heb thuis mijn heen-en-weer-schriftjes dan maar afgewerkt.


Woensdag 23 mei

Fien

Woensdagmorgen had ik nog steeds veel kindjes, deze keer maar 63! Aangezien Fester weer verdwenen was, heb ik één van de leerlingen tot mijn assistent gedoopt. Chris was jantje en mocht oefeningen van 'jantje zegt' vertellen tegen de andere leerlingen. Dit vonden ze natuurlijk super leuk. Nadien zijn we gestart met de nieuwe letter 'ch'. Ja, ook dubbele klanken worden aangeleerd en gezien als nieuwe letter. We hebben deze eerst leren kennen met een verhaaltje, dan met de flitsletters. Nadien hebben we deze buiten in het zand geschreven en hebben we binnen geoefend in de boekjes. Na de speeltijd zijn we gestart met wiskunde en hebben we nog wat gewerkt rond optellen! Nadien wou ik terug een buitenlesje taal houden, maar Fester had al mijn kindjes al naar huis gestuurd blijkbaar... 's Avonds heb ik verder gewerkt aan mijn vals geld.


Merel

Woensdag hebben de kleuters elk een symbooltje gekozen om aan hun kapstokje te hangen. Daarna zijn we begonnen met het tanden poetsen en handen wassen aan de hand van het stappenplan dat we al eerder deze week besproken hadden. De kleuters vonden het super leuk om te doen en ze waren echt in de ban van de tandenborstel en tandpasta dat ze kregen. Het leek zelfs alsof sommigen dit nog nooit hadden gedaan. Nadien zijn we terug naar binnen gegaan voor het hoekenwerk en na de break hebben we allemaal leuke spelletjes gespeeld in de zon: dansspelletjes, balspelletjes… Het was lekker gezellig in het zonnetje. De kleuters hebben ook kappertje gespeeld met mijn haar. Ze hebben mijn speldjes goed gestoken en in mijn haar gewreven. Als de kleuters naar huis vertrokken kregen ze voor de eerste keer hun chatboekje mee. Dit heb ik ook verteld tegen de ouders dat ik heb gezien. In de namiddag heb ik eerst een dutje gedaan en nadien ben ik naar de vvob gegaan om mijn les van België voor te bereiden.


Donderdag 24 mei

Fien

Vandaag was echt een nutteloze dag voor mij op school. De lessen gingen niet door aangezien de ouders om de rapporten van de kinderen kwamen. Fester was weer overal, behalve waar ze moest zijn en ouders kwamen mij om punten vragen. Thuis heb ik verder gewerkt aan mijn vals geld en moneyfactory Fien is klaar! In de namiddag ben ik naar de vvob geweest om nog enkele papieren in orde te brengen en af te drukken voor mijn lesje over België voor maandag.


Merel

Donderdag waren er niet zo veel kleuters doordat lager geen les had. We waren met de volle elf! We hebben samen modder gemaakt. Dat was al een eerste belevenis voor de kleuters door het mengen van water en zand. We hebben modder op de tafels gegoten. Favour was al in paniek en riep dat het niet mocht omdat de tafels dan vuil gingen zijn! Het was echt grappig om te zien hoe voorzichtig de kleuters waren in het begin met maar één vingertje om dan op het einde met hun beide handen in de modder te ploeteren. Na een lange experimenteerfase kwamen we uiteindelijk toe aan het tekenen van de golflijnen in de modder. De kleuters konden dit al volledig uit zichzelf tekenen aangezien we dit al veel hadden geoefend tijdens het hoekenwerk en de schrijfdans. Daarna was het hoekenwerk en er was uiteraard ook een hoekje buiten met de moddertafel waar ze zelf iets mochten doen. De meeste kleuters bakten koekjes of pannenkoeken in de modder. Tijdens de break heb ik de tafels gewassen, gelukkig ging de modder er vrij snel af. Na de break hebben we testjes gedaan omdat mijn stagiaire een soort van kindvolgsysteem moest invullen.


In de namiddag hadden we eindelijk nog is internet op Shalom en kon ik thuis voor school werken. In de late namiddag ben ik nog naar de vvob gegaan om nog wat dingen af te drukken.

Vrijdag 25 mei

Op vrijdag Africa Freedom Day en was de school gesloten. Maar jammer genoeg staat er niet echt iets op de planning hier in Mkushi. Anders hadden we de mogelijkheid om nog een echt Afrikaans feest te zien. Beiden hebben we dan maar wat verslagen geschreven. Het ene verslag na het andere. Er kwam maar geen einde aan! Wat een topdag!


Zaterdag 26 mei

Op zaterdag was er weer een trouwfeest aan de gang op Shalom. Wij hebben onze debriefing voor de vvob voorbereid. Fien had zelfs bezoek van Fester. Samen hebben ze een ochtendonthaal gemaakt met de dagen van de week als ballonnetjes. Fester had dit gezien in Merel haar klas en wou dit graag ook voor ons klasje.


Zondag 27 mei

Zondag is Merel nog eens gaan lopen en zijn we nadien ’s Avonds naar de winkel geweest om een krant als souvenir. In de namiddag zijn ook onze docenten toegekomen op Shalom en na een korte babbel zijn we samen naar school gaan kijken. Fien heeft samen met Fester het ochtendonthaal omhoog gehangen en we hebben beiden fier ons klasje aan de docenten getoond. Ook was er op het voetbalveld een voetbalmatch aan de gang, waar we even zijn naar gaan kijken. ’s Avonds zijn we samen nog iets gaan eten, twee keer raden waar? Ons favoriete restaurantje voor een lekkere cheeseburger uiteraard. We hebben een gezellige babbel gehad met de docenten 😊


Wat staat er ons nog te wachten?

Dinsdag gaan we voor onze laatste dag op school samen een activiteit doen, waarschijnlijk een dansje en een voetbalmatch :) We zullen met een traan en een lach onze laatste schooldag tegemoet gaan! Woensdag moeten we Mkushi achter ons laten en trekken we richting Kabwe. Daar kunnen we op donderdag een workshop van de VVOB of onze docenten meedoen (dit leek ons nog interessant om eens te doen) en 's avonds geven we onze briefing aan de collega's van de VVOB. We vertellen dan wat we hier allemaal hebben uitgewerkt, etc. Vrijdag vertrekken we richting Lusaka. Daar hebben we nog een 'dagje' om Lusaka te verkennen of om op kantoor te werken, want 's avonds zitten we al op ons eerste vliegtuig richting Dubai. Zaterdag hebben we 8u om de gigantische luchthaven van Dubai te verkennen en dan vertrekken we terug richting België.


Tot de volgende keer, voor één van onze laatste blogs!


Groetjes,

Merel & Fien

54 weergaven1 opmerking

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page