top of page

Merel & Fien in Zambia

Blog

Zoeken
  • Foto van schrijverFien Burm

Back to school!

Bijgewerkt op: 19 mei 2018

Mwashibukeni!


Onze eerste week school na de vakantie zit er al weer op! Binnen exact twee weken zitten we al bijna terug op het vliegtuig, we kunnen het bijna niet geloven hoe snel de tijd voorbij gaat!


Maandag 14 mei

Merel

Maandagmorgen heb ik samen met mijn stagiaire wat papierwerk in orde gebracht. Ik had maar 3 kleuters in mijn klas die dag en ik heb ze toen de dierenpopjes gegeven om even mee te spelen. Tijdens de break heb ik samen met de kleuters een koekje gegeten. Na de break hebben we enkele relaxatiespelletjes gespeeld (dit vooral om ook aan mijn stagiaire te tonen). Dit was heel leuk met maar drie kindjes! 😊 Nadien hebben we enkele dansliedjes gezongen. We hebben in het spellokaal enkele loopspelletjes gedaan met de lijnen op de vloer en tot slot hebben we op het bord samen getekend.

In de namiddag heb ik op het kantoor van de vvob gewerkt om activiteiten uit te werken en papieren in orde te brengen.


Fien

Maandag had ik mij bijna overslapen. Snel vertrok ik richting school! Op school waren ze mijn klas nog aan het leeghalen. Er stonden namelijk 3 verdiepingen bankjes in mijn klas. Toen we eindelijk in de klas konden, moesten we nog even op Fester wachten. Normaal gingen we met wetenschappen starten, maar doordat er maar 20 van de 40 leerlingen aanwezig waren, vond Fester dit nog niet nuttig. Ik heb mijn flitskaarten uitgetest. Dit verliep al zeer goed! Ook hebben we de letterspelletjes gespeeld om de letters te herhalen. Deze verliepen echt al super vlot. Tijdens de speeltijd heb ik mijn springtouw nogmaals uitgetest. Er waren zelfs enkele meisjes van grade 3 die eens geprobeerd hebben. Na de speeltijd was het weer spelletjestijd! Om de lessen wiskunde te starten, hebben we de spelletjes van nummerherkenning gespeeld. Ook deze verliepen al super vlot.

Na school ben ik even op de vvob gaan werken om enkele prenten voor wereldoriëntatie en social studies af te werken. Ook heb ik voor Fester de lessen wiskunde en taal afgedrukt voor de komende weken in de hoop dat ze het zo wel bekijkt en ook volgt.

In de namiddag ben ik met mijn chitenge’s naar de klerenmaakster gegaan dat Hope ons afgelopen weekend heeft getoond om mijn kleren te laten maken. Volgende week mag ik ze al gaan halen! Spannend! Ook kreeg ik aan de supermarkt terug een lading dozen cadeau om onze laatste materialen mee uit te werken.


Dinsdag 15 mei

Merel

Dinsdag had ik al 9 kleuters in mijn klas! Ik heb de klaswerking gedaan zoals ik het anders zou doen met 25 kleuters, alleen was het veel rustiger. We zijn begonnen met een gezamenlijk activiteit over de lijnen met meisjes dat haar hadden in de vorm van de verschillende lijnen. Aan de hand daarvan moesten ze kaartjes sorteren van de lijnen. Mijn stagiaire heeft soms een beetje vertaald, maar vooral nog geobserveerd. We hebben ook enkele ritmeoefeningen gedaan (klappen en bodypercussie) en dat was eer leuk met zo’n kleine groep! We hebben ook het hoekenwerk rond de letter ‘o’ en de lijnen gedaan. We hebben uiteraard ons schooldagje weer afgesloten met enkele relaxatieoefeningen 😊

In de namiddag ben ik naar de vvob geweest en daar heb ik wat papierwerk gedaan.


Fien

Dinsdag begon de dag niet echt zoals verwacht. Volgens de planning zouden we starten met social studies, maar Fester had hier blijkbaar een totaal ander idee bij… We zijn gestart met de les wiskunde rond optellen met de optelfabriek. De kinderen vonden het echt de max om dopjes in de fabriek te steken. Het was echt leuk om hen zo enthousiast te zien. Nadien startten we met de les taal. Fester begon met de nieuwe letter η en ik was een beetje teleurgesteld omdat we normaal deze week enkel herhaling zouden doen. Ik heb haar hierover tijdens de speeltijd over aangesproken omdat ik zo veel werk had gestoken in de klikklakboekjes en het uitwerken van de taallessen… Na de speeltijd hebben we dan toch de klikklakboekjes uitgetest. Het was fantastisch om de leerlingen hiermee bezig te zien. Ze waren echt dolenthousiast en ook Fester gaf heel enthousiast les. Het was echt leuk om te zien dat al dat harde werk toch loonde. Na school hebben we even samengezeten met alle leerkrachten van grade 1 rond het taalprobleem. Ik heb hen de materialen getoond om tijdens de lessen taal te gebruiken (klikklakboekjes, flitskaarten…) en wou hen duidelijk maken dat een herhalingsweek echt nodig was voor de kinderen. Ik was zo gelukkig dat ze beiden instemden en dat we deze week dus met alle drie de klassen een herhalingsweek houden!


In de namiddag heb ik mijn spelletjes van wiskunde voor de figuren verder afgewerkt. De leerlingen zullen de figuren leren kennen met twee soorten puzzels, een vier-op-een-rij-spel, en een legspel. En moest je het nog niet weten: figuren knippen en plakken neemt heel wat tijd in beslag!


Woensdag 16 mei

Merel

Woensdag ben ik nog eens gaan lopen en heb ik voor de laatste keer een grote was gedaan in het zonnetje. Nadien heb ik mijn stappenplannen afgemaakt rond persoonlijke hygiëne voor wereldoriëntatie en daarbij ontwierp ik de zwarte versie van Jules. Ik ben ook naar de winkel geweest (Fien had het een beetje druk). Nadien heb ik buiten nog wat gewerkt voor school. Het was namelijk iets te druk in ons huisje.


Fien

Vandaag was de grote dag voor mij! De kapster van Florence ging langskomen om mijn vlechten te leggen. Om half 10 was ze begonnen. Ik heb terwijl wat verder gewerkt aan mijn bachelorproef en mijn reflecties en observaties nagekeken. Tegen de middag heeft Sharon, de kapster, er nog twee vriendinnen bij gevraagd om te komen helpen. Het was een drukte van jewelste! Zeker aangezien één van de twee ook haar dochter nog had meegenomen die maar al te graag al onze materialen in het rond aan het slingeren was. Ik heb terwijl nog wat verder gewerkt aan mijn spelfiches. Om 17u was het gedaan (maar mijn haar was nog niet volledig gedaan). Al snel kwamen de gedachten ‘Waar ben ik aan begonnen?’ in mijn hoofd.


’s Avonds zijn we nog eens gaan eten naar ons favoriete restaurant voor (je gaat het nooit raden) een lekkere cheeseburger!


Donderdag 17 mei

Merel

Donderdag had ik toch wel de volle 12 kleuters in mijn klas! Phanety, mijn stagiaire, heeft het ochtendonthaal al eens geprobeerd (zodat ze feedback van mij kon krijgen). Daarna hebben we samen de activiteit van wereldoriëntatie gedaan waarbij we de stappen van de persoonlijke hygiëne overliepen. Dit waren tandjes poetsen, handjes wassen en naar toilet gaan. Ik legde alles uit in het Engels. Phanety heeft alles in het Bemba vertaald terwijl we bezig waren. Dat was echt veel makkelijker werken. De kleuters waren sneller mee met de activiteit dan dat ik het in het Engels en met handen en voeten moest uitleggen. Nadien hebben we onze handjes samen buiten gewassen. De deputy was langs geweest op dat moment en hij vond het echt super om te zien! Daarna was het tijd voor het hoekenwerk (taal, wiskunde en wereldoriëntatie). Ik vind het veel beter om het hoekenwerk te doen met de verschillende vakken. Ik ben ook blij dat Florence eindelijk inziet dat dit veel beter is. Ik verschoot er wel van dat mijn kleuters het doorschuifsysteem en de werking van het hoekenwerk echt nog kenden. Ik had schrik dat ik hierbij weer van nul ging moeten beginnen. Tot slot hebben we nog een bewegingsspel gedaan met een dobbelsteen. De kleuters waren echt in de ban van deze dobbelsteen, het was precies de eerste keer dat ze dit zagen. Het was echt super leuk 😊


In de namiddag heb ik al mijn materialen eindelijk afgewerkt. Ik ben naar de vvob geweest om wat papierwerk te doen en naar de chinees om tandenborstels (voor volgende week) en scharen.


Fien

Donderdag was ik aangenaam verrast! Fester had woensdag het dictee met de leerlingen gedaan en ze keek ook eindelijk naar mijn timetable. We zijn met wetenschappen begonnen over de zintuigen. Uiteraard was iedereen op school in de ban van mijn nieuwe haarstijl 😉 Nadien zijn we verder gegaan op taal. Fester heeft samen met de kinderen de woorden van woendag herhaald en we hebben een klankendictee gehouden (ma ka ki te cu…) Hierbij merkte ik terug hoe zwak het niveau van de leerlingen nog is, maar ik hoop dat deze dictees en de klikklakboekjes hier echt gaan bij helpen. Normaal stond er ook nog wiskunde op de planning, maar doordat we al de kinderen individueel bij ons hebben laten lezen, was hier geen tijd meer voor (ze waren ondertussen al met 30 in de klas).


Na school heeft de kapster mijn haar afgewerkt en om 15u was het eindelijk klaar! Wat was ik blij dat ik van het lange neerzitten vanaf was! In de namiddag ben ik naar de vvob gegaan om mijn lessenbundels van taal en wiskunde af te drukken voor de leerkrachten van grade 1. Ook mijn materialen waren eindelijk klaar!



Vrijdag 18 mei

Merel

Deze morgen hebben we weer met Anna de letterpop gewerkt en Anna was aan het slapen en ze kregen haar maar niet wakker. Toen ze wakker werd had ze een bijzondere boodschap in haar rugzak: de letter o. Buiten hebben we die in het zand geschreven en nadien hebben ze oefeningen gemaakt in hun werkboek (joepie!). Tijdens de break hebben we tikkertje gespeeld en nadien hebben ze nog even vrij gespeeld. Na de break was het schrijfdans van de lijnen. De kleuters vonden het echt leuk en werkten goed mee. Het ging ook al goed, zeker voor de eerste keer schrijfdans. Daarna was er nog een beetje tijd over en hebben we typische Bemba-liedjes gezongen en gedanst. Ik heb weer twee nieuwe liedjes geleerd: een liedje over de huisnummers en een dansje. Het was een fijne eerste week na de vakantie.


Fien

Deze morgen was het toespraak van de directie om het nieuwe trimester in te luiden. Enkele leerlingen hebben iets voorgedragen en alle klassen samen hebben het volkslied gezongen (echt een kippenvelmoment) en het onze vader gebeden. Na de toespraak van de directrice mocht iedereen naar de klas gaan en begonnen de lessen. We zijn vandaag met taal gestart aangezien het eerste lesuur zo goed als volledig was weggevallen door het gezamenlijk moment. We hebben de flitsletters en klikklakboekjes weer gebruikt. De leerlingen blijven dit echt fantastisch vinden. Ik vond het echt zeer leuk om ze bezig te zien. Na de speeltijd hebben we verder gedaan met de optelfabriek. De leerlingen waren wel zeer luid en ik moest soms moeite doen om hun aandacht te krijgen (zeker omdat Fester weer uit de klas was verdwenen). Ik merkte wel dat de optelfabriek echt heeft geholpen, aangezien de meeste leerlingen hun oefeningen echt goed gingen.


Na school heb ik een kort workshop-moment gehouden voor de drie leerkrachten van grade 1. Samen met hen heb ik alle spelletjes overlopen dat ik hier heb uitgewerkt samen met de bijhorende spelfiches De twee andere leerkrachten waren echt super enthousiast en wouden de spelletjes ook echt spelen, wat het echt een leuk moment maakte. Ze waren oprecht geïnteresseerd en dankbaar voor al het werk dat ik hier al had gedaan. Ik was zo blij met hun enthousiasme 😊 Het was dus een geslaagd workshopmoment.


Op dit moment is Fien op de vvob aan het werken en is Merel thuis aan het werken voor ons laatste papierwerk. Vanavond gaan we samen met de deputy (Victor) uitgaan. Hij vond dat we tijdens onze tijd hier toch zeker één keer uit moesten geweest zijn in Mkushi! We zijn benieuwd! 😊


Tot de volgende keer!


Groetjes,

Merel & Fien

62 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page